A Vøyage: de voorbereiding

3 maand, 3 compagnons, 3 motoren, 3 continenten, 3 oceanen, 30.000km, 33 jaar... 🏍 🌎 🍃 Op donderdag 30 mei start mijn langverwachte Sønderling Vøyage: een cross-continentale rit van Brussel tot New York. Driemaal blijkt scheepsrecht, 'Amor Mundi' is de leuze. 

Binnen exact 30 dagen rijden we oostwaarts vanuit België en flirten we wekenlang met de 50 graden noorderbreedte. Een roadtrip op goed geluk. Zonder reservaties, verwachtingen of tijdsdruk. Met open vizier, de tent op zak en de zon op kop. Motonauten van de kosmossluipweg, Carol Dunlop en Julio Cortázar achterna. En route!

DE ROUTE ✖️

Na de aftrap banen we ons via Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Moldavië, Transnistrië en Oekraïne een weg door Oost-Europa. Daarna rijden we Wit-Rusland en zijn grote broer binnen, en vervolgen we ter hoogte van Volgograd, Omsk, Novosibirsk en Ulgi, tot we Mongolië en de Gobiwoestijn binnenduiken. 

Na Mongolië rijden we opnieuw noordelijker om er aan het huzarenstuk van de rit te beginnen. De beruchte Road of Bones dwingt ons 2500 kilometer lang dwars door de ongerepte Siberische wouden: van Yakutsk - het op één na koudste stadje ter wereld - tot Magadan, berucht vanwege haar donkere Goelagverleden. Aangezien Magadan behoorlijk letterlijk het eindpunt van de bewoonde wereld is, rijden we diezelfde Bottenweg ook weer terug, tot we onze Transsiberische etappe afronden in Vladivostok. In dit gigantisch land alleen al doorkruisen we twaalf tijdzones. 

Vanuit Vladivostok varen we met de nachtboot over de Japanse zee richting Zuid-Korea. In Seoul ontleden en kisten we de motoren en steken we per vliegtuig de Stille Oceaan over naar Canada, om via Vancouver Noord-Amerika binnen te kunnen rijden. Klaar voor de Transamerica Trail: een legendarische offroad rit van 7500 kilometer van Amerikaanse west- naar oostkust. Eindbestemming: New York. Of halen we slechts Mongolië of Zuid-Korea? Time will tell.

DE REISBROERS ✖️ 

Wat meer dan een jaar geleden grappend aan een Mechelse toog begon, bleek bijzonder gauw menens. Op de minuscule kaart van Pauls zakagenda konden we de wereld aan. Met een duizendtal kilometer per millimeter leken grenzen en drempels relatief. Voor we het goed en wel beseften gingen we op zoek naar een derde compagnon en een vertrekdatum. We kennen elkaar tot op de dag van vandaag nog steeds amper, maar delen éénzelfde ronkende passie voor motoren. Komt goed, dat sociaal experiment. l' Enfer, c'est l' intolérance.

Ab/The Brother

From another mother en van net over de grens 🇧🇪🇱🇺 Amsterdammer, hoornblazer, manusje-van-alles en bijenkoning. Helemaal hyper en klaar voor waar we nooit klaar voor zullen blijken geweest te kunnen zijn.

Paul/De Polle

Dad jokekampioen, Mechelaar, zestiger in spe. Volleerd motard en verzekeraar des levens. Groot bakkes. Stoppelbaard en peperkoeken hart. Zo heb ik mijn mannen graag ♥️✨  

THE BEASTS ✖️

Over onze witte merries en hengsten moesten we niet erg lang nadenken. Straks vertrekken we met de KTM 790 adventure, Polle met de R-versie. Een lichtgewicht die 'grenzeloos avontuur' belooft. Een compacte baanvaste offroadmotor - of was het andersom? Daar tekenden wij meteen voor... Al liet de eerste kennismaking met onze motoren tot anderhalve maand voor vertrek op zich wachten: de gloednieuwe motoren rollen straks quasi recht van de fabrieksband de wijde wereld in. Spa-nnend.

Intussen hebben we zo'n duizend baankilometers en de eerste offroad kilometers met de 790 adventure in de kuiten 🤘😬 Een paar boomstammetjes, netels en slipsporen incluis. Een vijftig kg zwaarder dan mijn standaard trainingsmotoren, zoals de KTM Freeride 250 waarmee ik het trainingsweekend in Hohenmölsen deed. Grotere draaicirkel, bredere tank en binnenkort nog twee volgeladen reiskoffers en rollbag erbovenop. Dag moeder! 🙃 

Toch hebben we de motoren al bij al nog ‘maar’ een tweetal keer neergelegd. Tong op de grond na 7 km intensief hellingen en modder vreten. Straks 15.000km dirt tracks en veel dubbele boterhammen te gaan! Goestinnnng! Polle vlamt de hellingen op van het plaatselijke trialterrein en ook Ab balanceert intussen prima op zijn oranje avonturier.

Intussen staat er op 7 mei nog een stevige laatste offroad training op het programma, met het nieuwe KTM Adventuretrainingscenter. We stapelen de first-timers intussen netjes op...

DE TRAINING ✖️

Hoe bereid je je voor op een onvoorspelbare trip, met temperaturen van nul tot 40 graden? Met last van reuma in beide knieën en heup, is mijn grootste hindernis vooral een fysieke barrière. Maar waar een wil is... Drie maand intensieve training en een sportdieet later ben ik 99% ontstekingsvrij verklaard, 8 kilo lichter en 100 keer energieker. Mens sana in corpore sano. Merci, Redouane ✊♥️

Nog afgevinkt/af te vinken:

  • Motormateriaal: onderhoud en reserve-onderdelen
  • Kampeeruitrusting: tenttip & slaapzak 
  • Offroad motortraining: controle, controle, controle
  • Spoedcursus EHBO: better safe than sorry
  • Ook mijn liefste freelance klanten tevreden stemmen (We Are Tribe)

DE VERHALEN ✖️

Eenmaal onderweg ga ik op zoek naar kleine helden en organisaties die lokaal het verschil willen maken. Eén ontmoeting waar ik nu al bijzonder naar uitkijk is die met Robert McIntosh van Rally for Rangers - protecting the world's special places and endangered species one motorcycle at a time. 🏍✨🌿🐆

"Every year, a group of intrepid adventurers from around the world band together to deliver new motorcycles to rangers patrolling the Mongolian heartland. Without these precious vehicles, park rangers working tirelessly to protect ecologically important regions would have to patrol thousands of miles on foot or horseback
Each rider has purchased a new 200cc Yamaha dirt bike with funds raised in their home countries. For the next two weeks we will ride over 1500 miles through the Mongolian highlands, along the Siberian border, ultimately delivering the broken-in machines to twenty park rangers at Lake Hovsgol National Park."

In Amerika lonkt de Greenbank Telescope, de stilste plek op aarde.

"How to narrate the trip and describe the river along which - another river - the trip exists, in such a way that it emphasizes, in the text, the most hidden and lasting face of the event, that where the event, without beginning and without end, challenges us, moving and unmoving?" - Osman Lins, Avalovara

Wil je ons verhaal op de voet volgen?

Schrijf je in op de SØNDERLING nieuwsbrief onderaan de homepage en ontvang onze laatste reisverhalen een coördinaten recht in je mailbox. 

Wil je ook een beetje meereizen? Stuur een muzikale postkaart naar Rusland, Mongolië of de Siberische wouden en deel jouw roadtripnummer op de SØNDERLING Bon Vøyage Spotifylijst. Zo word je heel even mijn compagnon de route, van Oost-Europa tot Zuid-Korea & Noord-Amerika. 


Lees ook: