Testweekend op de TransEuropean Trail

Met nog 15 dagen op de teller, trokken we er dit weekend met de reismotoren op uit, voor dé ultieme testtrip op de befaamde TransEuropean Trail. We reden offroad door België, volledig bepakt en gezakt, klaar voor de laatste mijlpaal voor vertrek. Een test voor de motoren, ons materiaal, de groepsdynamiek en onze knikkende knieën. 

Europa's dirt road avontuur

De TransEuropese Trail, kortweg TET, is een 38.000 km lange GPX route van de grens van Afrika tot de Noordpoolcirkel. Voor de eerste keer is er een volledig uitgestippelde route beschikbaar, met een uploadboare GPX file voor je smartphone of GPS. De route ontleent zijn naam aan de TAT, de TransAmerikaanse Trail die we - als alles goed gaat - in augustus voor onze rekening zullen nemen tijdens onze trip.

Deze Europese variant snijdt dwars door de achtertuinen, bossen en akkers van 29 landen, waarvan een 400tal kilometer door België. De opmerkzame kaartlezer merkt dat ons land helemaal niet te pas komt aan bovenstaande route. Gelukkig kan je via een boel extra lussen een aantal extra omwegen en landen toevoegen aan het traject. Zo varieert de totale trail tussen de 34.000 en 38.000 km. 

De TET is voorzien op kleine en middelgrote motoren, zoals 250 tot 690cc's. Licht gepakt reizen is hét ethos. Toch reizen wij volledig geladen voor drie maanden, op onze KTM 790 adventures. We maken het ons bewust wat zwaarder. Straks moeten we immers met deze beesten de baan op en weten we niet welke hindernissen we zullen moeten overwinnen.

Moet alles écht mee? Zit alles wel goed? Kan ik de volgeladen moto ook in zand, slijk, gras en op gravel de baas? 🤭🤞 Het doel: leren, leren, leren, opnieuw leren balanceren en en je vooral niet laten imponeren door een beest van pakweg 250 kg. 

De Belgische TET start in Arendonk, een gemeente net over de Nederlandse grens, die voor één keer al onze aandacht weet te stelen. We rijden op GPS, trekken de teugels van onze tassen nog een laatste keer stevig aan en brommen op weg. We sjeezen door velden, bossen, over heuvels en  door Geel, Beringen door de Kempen, die een zandbak voor gevorderden blijkt te zijn.

De route is zo ongeplaveid mogelijk, maar uiteraard brei je de stukken trail aan elkaar over het asfalt. België is zo dicht bevolkt en volgebouwd, dat het vast een bijzonder uitdaging werd om een legaal traject uit te stippelen over zoveel mogelijk niet-geasfalteerde wegels en paden.

Eenmaal we de provincie Antwerpen uit rijden, wordt de ondergrond iets uitdagender, zeker in natte condities. We glijden als bezeten over de leem- en kleigrond, die bijzonder vettig blijkt te zijn. We rijden dan ook met baanbanden, die de motoren haast onstuurbaar maken, omdat we straks met deze bandensets aan het eerste deel van onze trip willen beginnen. Level up! En een paar keer onvermijdelijk onderuit gaan.

Van gras, over kasseien tot rotsen... De KTM 790 adventure sleurde ons quasi overal doorheen 😍🏍 Hier en daar laat de route ons even in de steek, en blijken we enkele meters naast het pad te rijden. Zelfs een mesthoop houdt ons - Ab? - niet tegen... 

We rijden een kleine 150 km offroad en overnachten in Waver, waar we tussen twee dutten en ritten door de 12 slotjes van onze kofferbakken op maat in elkaar knutselen. Team building én zenoefening baart kunst... 

Op zondag rijden we via de leeuw van Waterloo naar het zuiden van Brussel. Wie de TET uitrijdt verlaat België via West-Vlaanderen, oorlogsmonumenten en graven, tot de Franse Moerenregio begint.

Het verdict? Achter mijn helm gaat een dikke smile schuil. Dit voorproefje heeft de termen "zandmannetje'" en “wolkenkrabber” een tweede lading gegeven. Nog twee weken flink boterhammen eten, keihard werken en bijslapen. Wij en onze reismotoren zijn er alvast klaar voor 👊 🏍✨ 

Bagagedrager

Eenmaal thuis kunnen we nog een allerlaatste keer herpakken, wikken en wegen. Straks zullen we drie maanden rijden, slapen, schrijven, eten, leven... uit twee zijkoffers en een rollbag. Inclusief reserveonderdelen, ehbokit, sleutelset en proviand. Travel light, they said. Challenge accepted! 🤟🏍 

Lees ook: