70 jaar avonturieren vieren met Land Rover

Zeventig jaar geleden tekende Maurice Wilks een auto in het zand, op een strand in Anglesey. Deze schets zou de inspiratie worden voor de allereerste Land Rover. Wilks wilde een voertuig bouwen dat elk terrein, elke weersconditie of uitdaging zou kunnen doorstaan. Op 30 april 1948 lanceerde hij de allereerste Land Rover in Amsterdam. Hi there, 's werelds meest geliefde 4x4!

Voor meer dan de helft van de wereldbevolking was de Defender meteen ook de allereerste auto die ze ooit zagen. Zelf voel ik bitter weinig voor flitsende auto's en blinkende motorkappen... op dit legendarisch icoon op wielen na. Want het avontuur zit tot diep in z'n DNA. En dat voel je wanneer je in de auto en zijn opvolgers klimt. De auto blikt onnavolgbaar terug op zeven decennia expedities, humanitaire hulp en hard labeur. Van de Tweede Wereldoorlog tot parelwitte stranden. Deze wagen liet ons alle uithoeken van de wereld zien, in goede en slechte tijden.

Voor de Britten behoort het merk intussen zowat tot het nationaal erfgoed. De verhalen van de voertuigen, hun eigenaars, expedities en zware rally's blijven inspireren. We vieren z'n verjaardag dan ook zoals het hoort: met een roadbook en moddersporen tot achter de oren. 

Experience Days

Tijdens de jaarlijkse Land Rover Experience Days - een hoogdag voor SUV-liefhebbers, zo blijkt - kan je de extreme capaciteiten van de 4x4's zelf uittesten. De verjaardagseditie op 20 oktober 2018 beloofde een onvergetelijke te worden, met West-Henegouwen als locatie en mooie offroad tracks op de planning. Een guilty pleasure waar zelfs ik niet aan kan weerstaan.

De Range Rover Evoque SD4 hse werd onze pretraket van de dag. Een ergonomischere, duurzamere en sportievere verre achterneef van de Defender. De auto blinkt, ruikt ongebruikt en 'kraakt' wat minder dan z'n voorganger waarmee we de Schotse Highlands twee zomers geleden doorkruisten. Benieuwd of we hem straks vuil zullen durven maken...

Er verzamelen zich een honderdtal deelnemers op het vertrekpunt in Roucourt. Na de briefing krijgen we een road book op maat van onze wagen en vergapen we ons aan de verschillende modellen die de parking oprijden en de golden oldies tentoongesteld staan op het binnenplein. Het buitengevoel spat er hier en daar nog vanaf. Er werd stevig geïnvesteerd in accessoires en adventure packs. De opgeblonken voertuigen weerspiegelen menig pretoogje. (Tom)boys and their toys... 

Off we go! Afhankelijk van de hoogte en grootte van het model waarmee je aan de start verschijnt, rijd je één van de drie verschillende parcours in de regio rond Doornik en Picardië. Het ene is al wat uitdagender dan het andere. Mijn co-piloot en kameraad-fotograaf van dienst Jeroen De Plancke 📷⚡️ worstelt tijdens de eerste kilometers heel even met het road book, maar even later sjeezen we als pro's door de bladzijden en de bochtjes. 

Onderweg krijgen we een drietal trialterreinen voorgeschoteld met technische obstakels om te overwinnen. Gelukkig zijn de instructeurs nooit ver weg, om tijdig bij te sturen waar nodig.

We respecteren de wegcode én de natuur. Geen stoerdoenerij, wel stil genieten. Je stevig amuseren én voldoende CO2 compenseren blijft een moeilijke evenwichtsoefening, waar ik het hoofd niet voor in het zand wil steken. 

Ook met de motor moet ik de grenzen vaak aftasten tussen wat ik bijzonder graag doe en wat ik hoor te doen. Reality check: check! De tegenprestatie voor deze uitschieter is alvast in de maak.

De dieperik in

Een van de hoogtepunten - of eerder dieptepunten - van de rit is Europa's grootste Blauwe Steengroeve, die voor één keer opengesteld werd voor wie er anders niets te zoeken heeft. We dalen tot 200m onder de zeespiegel af tussen de imposante laagjestaart. De Range Rover vergaat in het niets ten opzichte van de kolossale graafmachines. Crazy.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. - Ralph Waldo Emerson

Apotheose

Na de rit en het buffet, wacht ons een afsluiter van formaat. We rijden nogmaals de groeve in, voor een verjaardagsspektakel onder het licht van de koplampen van alle Land Rovers en vuurwerk. In het donker is de entree is nog overweldigender. De weg naar beneden wordt verlicht door een eindeloze rij kaarsen, in de verte wordt een avontuurlijke terugblik geprojecteerd op de metershoge mijnmuren. 

We betreden de vlakte en sluiten aan bij de grootste drive-in cinema die ik ooit zag, nadat we door een poort van graafwagens binnenreden. We voelen ons meer dan even de nieuwe James Bond. Dum dududum dumdumdum, dum dududum dumdumdum... 

Cheers, mate. Here's to many more adventures to come! 🍰😁❤️ 



Zelf een dagje 4x4'en?


Lees ook: